Mange norske selskaper som har kjøpt SEO-tjenester står i fare for utestenging fra søkemotorene viser denne analysen fra e-guiden
Det er to teknikker som går igjen:
"Doorway Pages". Google definerer en doorway-side som SPAM dersom den er full av dublisert, eller irrelevant innhold og inneholder en mengde nøkkelord ( keywords ). Slike Doorway-sider kan enten ligge på kundens eget nettsted (eies av kunden), men ikke være synlig fra den relle hjemmesiden.
"Shadow domains" - skyggedomener er en variant av Doorway-sider, men eies ofte av søkemotoroptimaliserings firmaet. Dette er registrerte domener som heller ikke er synlige fra kundenes eget nettsted. At det eies av tjenesteleverandøren gir leverandøren full kontroll (og all makt).
"Cloaking" betyr å returnere en annen side til søkemotorenes roboter enn den siden vi som besøkende ser. Webserveren er altså programmert til å sende en side til søkemotor roboter og en annen side til oss. Dette gir misvisende informasjon om hva de vil finne på nettstedet når de klikker på søkemotorens søkeresultat. Google sier uttrykkelig at sider som benytter Cloacking vil bli utestengt på permanent basis dersom de oppdages.
Cloaking scripts identifiserer søkemotorenes agenter, spiders, når de indekserer siden. Et Cloaking script dirigerer agenten til en søkemotoroptimalisert side uten javascript, flash, bilder etc, mens den sender oss vanlige nettsurfere til nettstedets ordinære side.
Les hele artikkelen på e-guiden.no